onsdag, december 03, 2014

Rocky Road........på mitt sätt ; ))

Hej hopp i stugorna !!!
 
Jaha den 3:e alla redan....
Men julklapparna är klara så när som
på en eller ett par stycken.
 
Så min lediga helg tänker jag i stället
njuta av att göra lite julgodis.
 
(sen är det ju det där med att INTE gå och nalla i burken ; ))
 
Och på tal om det så fick jag en förfrågan
för ett tag sedan om att lägga ut
MITT recept på
 
Rocky Road
 
Och det gör jag ju så klart ; ))
 
 
Här är bilder i från förra året med alla möjliga ingredienser ; )
 
Gör så här:
 
Jag föredrar mjölkchoklad till min Rocky Road
eftersom den bli lite mera "barnvänlig" så
 
(ja även för min egen del om jag ska vara ärlig)
 
*Jag smälter ca 200g över vattenbad.
*Under tiden skär jag dumlekolor till hälften.
Och måttar upp ca 2 dl mini mashmallows
och 2 dl salta jordnötter.
 
 
Egentligen ska det ju vara pistage nötter
i också men i bland skippar jag det.
Dels för att jag kan vara lite känslig mot vissa nötter
och sedan kana det vara svårt att hitta färdig skalade
(det är ett helsike att skal dom ; )))
 
När chokladen smällt tar jag av den från
kastrullen och låter den svalna några minuter
så att dumlen som ska i inte smälter ; )
 
( Spara lite av all ingredienserna för att strö över senare)
 
Sedan vänder jag i alla ingredienserna och rör om lite slarvigt ; )
 
 
 
Vänd upp i en form med bakplåtspapper i
och platta till lite.
 
Strö över det som ni sparat av nötter,dumle och mashmallows
och ställ den i kylen för att svalna.
 
Om man vill kan man också smaksätta
sin RR.
Själv är jag barnsligt förtjust i ny stött kardemumma.
Eller varför inte lite apelsin skal
så att hele härligheten får en liten touch av romerska bågar ; )))
 
Detta mina vänner var dagens tips
och nu ska jag minsann sätta mig
vid dukat bord
och få i mig lite mat innan jag kraschar i soffan ; ))
 
Och i morgon mina vänner är det minsann dags
för "Jul med Ernst"
Då ni....då känner man allt att det snart är jul ; )
 
 
 
 
Kram Thess
 
 


2 kommentarer:

Anonym sa...

Mumms,sååå gottit ♡ ...
/Kram Kram

Anonym sa...

Å tack vad gulligt av dig att lägga upp receptet måste jag göra i helgen:) trevlig helg:)