söndag, augusti 31, 2014

Kakbak & Stor rensning.....

var snart denna helg över....
 
I går var det jobb som gällde fram till 14.00
och efter det gick faktiskt jag och J
en sväng på stan....själva =))
 
Det har nog banne mig inte hänt sedan
Ella föddes !!
 
Gick in till optikern för att
kolla på ett par bågar som dom
beställt hem till mig.
 
Och det är verkligen dags att byta...
av två anledningar.
1. Jag har haft mina Efva Attling bågar i snart 13 år !!!!!
Har till och med bytt glas i dom 1 gång.
 
2. Jag ser som en kratta och har inget annat val än att byta
om jag inte ska bli galen och tokig på kuppen ; )))
Hann ta mig tusan inte mer än fylla 40 förrän
synen blev katastrofal ; ))
 
 
 
Efter det gick vi och hämtade Ella som var
på kalas hos en klass kompis.
 
Kvällen bestod av hemgjord pizza från gårdgaen
och alldeles för mycket godis i soffan
framför Fångarna på fortet ; )
 
Och idag har det rensats vill jag lova =)))
Hela Ellas rum stod typ upp och ner
och garderoberna tömdes på all möjlig skit ; ))
 
Men nu är det gjort och kvällen tänker
jag tillbringa med ändalyckten i soffan
med god fläskfilé gryta......och kanske lite rött , ))
 
Och här.....här kommer ytterligare
ett recept på men smarrig kaka ; ))
 
 
 
 
 
Kola Cookies
 
* 100 gram smör (rumsvarmt)
* 1dl brunt farinsocker
* 4,5 dl vetemjöl      
 * 1,5 dl kakao
*1 tsk salt
* 1 tsk bikarbonat
* 2 dl socker
* 2 tsk vaniljsocker
* 2 ägg
 
FYLLNING
Kolasås
 
Gör så här:
 
* Sätt ugnen på 200 grader
* Blanda det rumsvarma smöret och farinsockret
jämnt och mjukt.
Blanda ner sockret.
* Rör ner ett ägg i taget och blanda väl.
* Blanda mjöl,bikarbonat,salt,kakao och vaniljsocker
ordentligt och rör ner i ägg och socker smeten.
* Blanda till en jämn smet/ deg.
* Rulla ut 2 st längder och dela upp i ca 30 st.
* Rulla till bollar och lägg på plåt med bakplåtspapper.
* Gör en fördjupning i mitten och häll i lite kolasås.
Jag använde vanlig kolasås från Ohoy som man
vanligtvis har till glass men det gick alldeles utmärkt ; ))
* ca 6 min i ugnen och låt dom sedan svalna på galler.
 
* För lite extra smak strödde jag liiiite havssalt i kolasåsen !!!!!!
 
Lycka till !!!!
 
 
 
 
Kram Thess


1 kommentar:

Bromans Bravader sa...

Härligt med rensning. Jobbigt när man gör det, men ack så skönt efteråt. Älskar den känslan.
Kram Jannike