onsdag, juni 18, 2014

Godaste Midsommar tårtan

God kväll mina vänner.
 
det bliev visst ett väldigt sent
inlägg denna Onsdag.
 
Men har man lovat tårt recept så har man ; ))
 
 
 
Maräng:
 
*4 st ägg vitor
* 3dl socker
* 4 dl rice crispis
 
Gör så här:
 
Vispa äggvitorna hårt och blanda i socker under omrörning.
När du vänder skålen upp och ner så ska smeten
inte rinna ur ; ))
Bred ut smeten på bakplåtspapper på en plåt.
80 min i 125 grader.
 
(Jag brukar gör två st runda och köra dom i omgångar.men då måste du göra 2 st smetar också ;)
 
 
 
 
Smörkräm:
 
* 4 äggulor
* 1 dl socker
* 1 dl vispgrädde
* 125 gram smör
 
 
Gör så här :
 
 
Blanda äggulor,socker och grädde i en kastrull och sätt på spisen.
Vispa hela tiden till dess det tjocknar.
LÅT EJ KOKA.
Dra av kastrullen från plattan och klicka i smöret.
Rör till dess att smöret smält.
Ställ svalt
OBS!! Bränner lätt fast så var vaksam !!!
 
Dela maräng botten (om du gjort en hel )
Och bred ut krämen på den ena.
Lägg över den andra och garnera med
lättvispad grädde och jordgubbar.
 
 
En underbar Midsommar tårta
som kommer att hamna på vårat bord
även i år = ))
 
 
 
 
 
 
Kram Thess


3 kommentarer:

Ekenäsliv sa...

Amen alltså amen alltså... Sitter här o dreglar o undrar när du kommer o bjuder mig på en sån
tårta;-)
MUMS säger jag bara!
Ha en underbar midsommar vännen!
Kramar Anna

Husprojekt Drömhus sa...

Men åh vad sugen jag blev.. vi som trängdes så i affären idag, kanske måste jag dit i.m igen och handla ingredienser till en smarrig tårta :)
Ville bara titta in & önska dig en trevlig midsommar!

Kram
Tiina

Home2tiny sa...

En favvistårta här med. Hoppas ni fick en härlig midsommar. Kramisar Tina